VĂ INVIT INTR-O CĂLĂTORIE PRINTRE AROMELE ŞI CULORILE DIN FARFURII ŞI PAHARE !
Dar sunt "...ca acele călăuze care merg în fața ta dar nu întorc capul să vadă dacă îi urmezi".
BON VOYAGE !
ADRIANA

sâmbătă, 9 septembrie 2017

URDAŞ de la Rucăr - Numai de la Rucăr

O zi de week-end, de week-end de ăla ....mă rog, nici prea-prea nici foarte-foarte. Calculatorul mă anunţa că e bine să stau pe-acasă că vine ploaia si privind pe fereastră, tind să-i dau dreptate!
Adevarul e că bine zice o vorbă romanească:"la pasărea chioară ii face si Dumnezeu cuib"! Oricum n-am chef de nimeni şi nimic.
Uşa-ncuiată, interfon decuplat, telefon pe "silent", laptop inchis, televizor inchis, ce să mai zic? Relaxare totală.
Verific dacă am suficiente ţigări, mă vâr in pat cu o carte bună si...a mea e lumea !
Dar, cum se-ntampla mereu in asemenea cazuri, una-i dorinţa mea si alta voinţa altora !!!
Bătăi repetate in uşă mă răpesc lecturii. "Inalţ", in gând, ceva cu trimitere la biserică şi sărbatori şi deschid ...Cam brusc !
Pâna să realizez că in cadrul uşii stătea Nana, cea mai bună prietena a mea, mă izbeşte un ....miros nu pot să-i zic, o....aromă extraordinară de prânz in sat de munte.
Prietena mea ţinea in mână o străchioară de lut, căţuie pentru pentru aromele care deja invadaseră scara!
Numai un citadin care a mâncat vreodată in satele din nordul judetului Arges, intr-unul din satele acelea din buza padurii unde cade stâna peste tine, mă poate inţelege. Restul, îşi pot cel mult imagina! Dar, nu-i acelaşi lucru !
Ei,bine, Nana venise sa-mi ofere ceva ce, ea cel puţin, era sigură că nu am mai văzut-mâncat: urdaş de Rucăr. 
Acuuu...brănză de burduf cu mămăligă plutind în unt, mai văzusem şi eu, ca atare nu întelegeam unde-i surpriza. 
Nana mi-a demonstrat că eram total pe lângă subiect.
Pe scurt, urdaşul este un preparat exclusiv rucărean şi se obţine din zeamă de mănăligă, unt, brânză de burduf, brânză de buturoi, ouă şi mărar.
Şi acum expicaţiile care şi pe mine m-au data gata - deşi mă laud cu ceva experienţă. Mai bine zis, mă lăudam !
Deci.
Ce este zeama de mămăligă
Este un amestec de apă cu mălai, puţin mălai, atât cât fiebându-le să rezulte un ...terci foarte moale. Ceva de consistenţa grişului cu lapte pentru sugari.
Brânza de burduf ştim ce este, ouăle ştim ce sunt.
Mărarul ştim ce e, untul de asemenea.
Ei, dacă nu mai ştiţi cum arată alea de la ţară...nu-i vina mea !
Să trecem la brânza de buturoi.
Care, de fapt, nu este o brânză clasică ci este urdă - deci grăsime-0!!!
Este o urdă pregătita special pentru iarnă, maturată, cu aproximativ, gustul brânzei de burduf (aproximativ, am zis) şi un foooaaarte uşor iz de lemn şi burduf.
De ce de lemn şi burduf?
Pentru că după ce a fost scursă, brânza cu sedilă cu tot, este băgată cam cu forţa şi cam inghesuită in butoaie de lemn, mari, pătrate, ( buturoaie) unde este ţinută peste iarna.
Ei, şi acum să vedem cum devine de se'mbină toate cele, cât să dea minunăţia asta de urdaş. 
Că-i şi aici o tehnică !
Intr-un ceaun (de preferinţă) se prepară zeama de mămăligă.
În alt ceaun aşezat gospodăreşte pe plita bucătăriei de vară cu roşul focului de lemn sub el (de preferinţă) se topeşte o ligură zdravănă de unt peste care se aruncă, aşa, negijent, cam 300 gr brânză de burduf, cam tot atâta brânză de buturoi, două ouă. Se amesteca toate găndindu-te la un duşman şi, după ce nici tu nu-ţi mai dai seama ce a fost pus acolo, se adaugă si zeama de mămăligă. Se fierbe si amestecă in continuare pănă cănd, din cauza mirosului, aveti o gură lăcrimândă şi comesenii încep să se uite urât, a nerăbdare. La sfârşit, apoteotic, se adaugă mărar tocat mărunt, mărunt !!! Se porţionează, obligatoriu, in străchini de ceramică ! (Nu încercaţi cu porţelan că-i stricaţi fasonul)
Paranteză -
Evident, dacă n-aveţi preferinţă, puteţi folosi şi doua oale din bucătărie si aragazul.
Deci asta ar fi reţeta de urdaş rucărean. Aşa cum am spus, exclusiv rucărean !
Nu ştiu dar presupun că cei din meleag îi asociază o ţuică şi-nainte, şi-n timp ce şi după ce manâncă, de le trosnesc fălcile.
Eu, nu, merci, lăsaţi !
Aşa că vinul sec grecesc pe care-l aveam in casă.(n-am găsit altă rimă) a făcut perfect oficiul !
Nana, săru'mâna ! Te mai aştept cu exclusivităţi de Rucăr!
Să-mi fie de bine!
Ceea ce vă doresc şi dumneavoastră !



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu